Tandpine

Tandpine er ikke længere et så udbredt et problem, som det har været tidligere i historien. Det skyldes at vi i dag har en meget bedre mundhygiejne end man har haft tidligere. Derudover har det også meget stor betydning, at vores tandlæger er blevet bedre, end de har været tidligere. Et hul i tanden giver ikke på samme måde problemer i dag, som det har gjort tidligere. Selvom man i dag ikke har de samme problemer med tandpine, så er der stadig folk der lider af tandpine.

Hvorfor får man tandpine?

Der findes ikke udelukkende en grund til, at man får tandpine dette kan skyldes mange forskellige ting. Tandpine handler blot om, at man har ondt i en eller flere tænder. Der findes dog nogle syndere der oftest er grund til tandpine. Nogle af disse syndere er:

Hul i tanden. De fleste er godt klar over, at man kan opleve smerte i en tand med hul i. Når hullet i tanden har nået en hvis størrelse vil det ofte komme til udtryk, som tandpine. Dette er en af de mest almindelige grunde til tandpine.

• Tandrodsbetændelse. Det kan være rigtig smertefuldt at lide af tandrodsbetændelse.
  • Tandbyld. Mange mennesker oplever, at få en tandbyld der ofte også kan være betændt.
  • Tandkødsbetændelse. Hævet, ømt og blodigt tandkød kendetegner normalt tandkødsbetændelse, som de fleste stifter bekendtskab med i løbet af deres liv.
  • Nye tænder. Når nye tænder bryder frem, blandt andet visdomstænder, kan det for nogles vedkommende være forbundet med meget smerte.

Hvordan forebygger man tandpine?

Der er forskellige materialer, der kan bruges til at fremstille broer. Hvad man vælger, bør være en beslutning man tager sammen med sin tandlæge.
Der findes dog som udgangspunkt 3 forskellige materialer, der kan bruges til, at fremstiller broer:

1. Rent porcelæn, der ofte bruges til overmundsfortænderne
  2. Metal med påbrændt porcelæn på ydersiderne, der kan anvendes i hele munden
  3. Rent metal, der bliver brugt bagerst i munden

Hvordan behandler man tandpine?

Det er oftest muligt, at behandle tandpine, det er dog alligevel forskelligt hvad der er brug for, at gøre. Eftersom at tandpine er en meget generel betegnelse, der dækker over mange forskellige sygdomme/skader er det også meget forskelligt hvad der er behov for, at man gør.

Hvis der er tale om et hul i en tand, hvilket som beskrevet tidligere er en af de meste almindelige årsager til tandpine, er der tale om et mindre indgreb der skal foretages for, at fjerne tandpinen.

Det er dog altid en rigtig god ide, at kontakte sin tandlæge hvis man begynder, at opleve tandpine. Tandlægen vil ofte kunne være god til, at undersøge tænderne og finde ud af hvad det er, der forårsager den tandpine man føler. Der kan også være tale om noget alvorligt og så er det vigtigt, at have tandlægen med på råd fra starten af. De fleste tandlæger har mulighed for, at tage en ind akut hvis man oplever en pludselig og meget smertefuld tandpine.